• تک بورد - یک ویروس بسیار رایج ممکن است محرک مولتیپل اسکلروزیس باشد

یک ویروس بسیار رایج ممکن است محرک مولتیپل اسکلروزیس باشد

دانشمندان مدت‌هاست که ویروسی را که باعث مونو مونو می‌شود به ام اس مرتبط می‌دانند.
    شواهد در حال افزایش است که یک ویروس باغی که گاهی اوقات باعث مونو در نوجوانان می‌شود، علت اصلی مولتیپل اسکلروزیس است، یک بیماری عصبی نادر که در آن سیستم ایمنی به مغز حمله می‌کند و نخاع، عایق محافظ اطراف سلول های عصبی، به نام میلین را از بین می برد.

هنوز مشخص نیست که دقیقاً چگونه ویروس - ویروس اپشتین بار (EBV) - ممکن است باعث MS شود و چرا ام اس در بخش کوچکی از افراد ایجاد می شود. حدود 95 درصد از بزرگسالان به EBV آلوده شده اند که اغلب در دوران کودکی بروز می کند. در همین حال، ام اس اغلب در سنین 20 تا 40 سالگی ایجاد می شود و تخمین زده می شود که حدود یک میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، سال‌ها شواهد پیوسته به ارتباط بین ویروس دوران کودکی و بیماری مزمن دمیلینه‌کننده در مراحل بعدی زندگی اشاره کرده‌اند.

با مطالعه‌ای که امروز در Science منتشر شد، این ارتباط قوی‌تر از همیشه است و کارشناسان خارجی می‌گویند که یافته های جدید شواهد "قانع کننده" بیشتری ارائه می دهد که EBV فقط به MS متصل نیست. این یک محرک ضروری برای بیماری است. این مطالعه، از جمله موارد دیگر، نشان داد که خطر ابتلا به ام اس در افراد به دنبال عفونت EBV در اوایل بزرگسالی 32 برابر افزایش می یابد. استاد نورولوژی و کارشناس ام اس در دانشگاه کوئین مری لندن، در مصاحبه ای به Ars گفت. دابسون گفت: "شواهد فقط جمع می شوند، جمع می شوند و جمع می شوند... در حالی که ما از نظر بیولوژیکی نمی دانیم که چگونه EBV باعث MS می شود و به نظریه های علیت فکر می کنیم، در واقع ما بقیه اجزای سازنده را در جای خود داریم." درگیر در مطالعه جدید Science "این شواهد دیگری است که واقعاً این نظریه را محکم می کند" مبنی بر اینکه EBV باعث ایجاد ام اس می شود.

یافته های جدید

برای این مطالعه، محققان به رهبری دکتر Kjetil Bjornevik، نوروپیدمیولوژیست هاروارد، یک ماده فوق العاده غنی استخراج کردند. مخزن نمونه های سرم خون گرفته شده از گروهی متشکل از بیش از 10 میلیون پرسنل نظامی فعال بین سال های 1993 و 2013. نمونه ها از پرسنل نظامی نسبتاً سالم، مناسب و جوان در دوره غربالگری های استاندارد برای عفونت ها، به ویژه HIV، گرفته شده است.

در گروه، 801 عضو وجود داشت که به ام اس مبتلا شده بودند و تا سه نمونه سرم را قبل از تشخیص آنها ذخیره کرده بودند. این به محققان این فرصت را داد تا به گذشته برگردند و نمونه‌های سرم بیماران ام اس را سال‌ها قبل از ابتلا به این بیماری بررسی کنند. محققان همچنین می‌توانند نمونه‌هایی را از 801 بیمار ام‌اس با نمونه‌هایی از 1566 عضو گروهی که به ام‌اس مبتلا نشده‌اند و می‌توانند به‌عنوان گروه کنترل عمل کنند، مقایسه کنند. یک عفونت EBV در زمان تشخیص ام اس. و بیشتر آن عفونت های EBV در اوایل زندگی آنها رخ داده است. در شروع دوره 20 ساله، تنها 35 نفر از 801 بیمار ام اس برای EBV منفی شروع کردند. در پایان دوره، 34 نفر از آن 35 نفر قبل از تشخیص آنتی بادی ضد EBV ایجاد کردند - به نام سرو تبدیل شده -.

بیورنویک و همکاران آن 35 پرسنل اولیه EBV منفی را با 107 عضو گروه کنترل مقایسه کردند. همچنین در ابتدا آزمایش منفی بود. آن ها دریافتند که میزان تبدیل سرمی در 35 نفری که به ام اس مبتلا می شدند به طور قابل توجهی بالاتر از میزان در گروه کنترل بود - 97 درصد از 35 نفری که قبل از تشخیص تبدیل به سرمی شدند در حالی که تنها 57 درصد از گروه کنترل در طول 20-20 سال تبدیل به سرمی شدند. دوره سال با توجه به این داده ها، محققان محاسبه کردند که افرادی که تبدیل به سرمی شدند، 32 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به ام اس بودند.

معلوم نیست که چرا یک بیمار ام اس در طول مطالعه به نظر نمی رسد که تبدیل به سرمی شود. نویسندگان حدس می‌زنند که با توجه به شکاف‌هایی که در نمونه‌گیری وجود دارد، این امکان وجود دارد که فرد بین آخرین نمونه و تشخیص، تبدیل به سروصدا شده باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که فرد مبتلا به ام اس اشتباه تشخیص داده شده باشد یا به EBV آلوده شده باشد، اما به دلایلی تبدیل به سرمی نشده است. همچنین این احتمال وجود دارد که فرد دارای یک نوع نادر ام اس بوده باشد که توسط چیزی غیر از EBV تحریک شده باشد. صرف نظر از این، نویسندگان استدلال کردند که یک مورد حاشیه ای ارتباط قوی بین MS و EBV را تضعیف نمی کند.

اما EBV تنها ویروسی نبود که محققان مورد بررسی دقیق قرار دادند. در واقع، آن ها نمونه های سرم را از نظر آنتی بادی هایی که بیش از 200 ویروس را هدف قرار می دهند، غربالگری کردند. غربالگری نشان داد که خطر ابتلا به ام اس به دنبال عفونت با ویروس دیگری غیر از EBV افزایش نمی یابد. علاوه بر این، هنگامی که محققان پاسخ های کلی آنتی بادی ضد ویروسی در بیماران ام اس را با افراد گروه کنترل مقایسه کردند، دریافتند که پاسخ های کلی آنتی بادی مشابه است. این نشان می‌دهد که نوعی اختلال در تنظیم ایمنی زمینه‌ای وجود ندارد که باعث ایجاد ام اس پس از عفونت EBV شود.

ارتباطات گذشته

به طور کلی، این مطالعه به تعداد زیادی از موارد دیگر اضافه می‌کند. داده های اتصال EBV به MS. مشابه مطالعه جدید، تحقیقات دیگر افزایش دو تا سه برابری در خطر ابتلا به ام اس را پس از یک حمله مونونوکلئوز عفونی ("مونو") که توسط EBV ایجاد می شود، نشان داده است. این ویروس به طور خاص به نوعی از سلول های ایمنی به نام سلول های B حمله می کند و پس از عفونت اولیه، ویروس تا پایان عمر در آن سلول ها نهفته باقی می ماند. مطالعات متعدد سلول های B آلوده به EBV را در مغز و ضایعات دمیلینه شده بیماران ام اس پیدا کرده اند. بیماران ام اس همچنین گاهی اوقات سطوح بالایی از آنتی بادی های خاص ant-EBV دارند که پروتئین هایی به نام آنتی ژن های هسته ای EBV را هدف قرار می دهند. و در حال حاضر، یکی از مؤثرترین درمان‌های ام‌اس، درمان آنتی‌بادی است که سلول‌های B حافظه در گردش را هدف قرار می‌دهد، که اتفاقاً حاوی EBV غیرفعال هستند.

«تعداد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد EBV نقش دارد. در بیماری ام اس، بیورنویک به Ars گفت. "ما احساس می‌کنیم که با این مطالعه، شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌کنیم که در واقع یک رابطه علی بین EBV و MS وجود دارد... ما احساس می‌کنیم که این یک قدم بزرگ رو به جلو است و قانع‌کننده‌ترین شواهد تا به امروز است."

Dobson و سایر کارشناسان نیز موافق بودند. دکتر هلن ترملت، اپیدمیولوژیست عصبی و متخصص ام اس در دانشگاه بریتیش کلمبیا، در ایمیلی به Ars، آن را "یک مطالعه مهم" خواند که "شواهد معتبری از رابطه بین قرار گرفتن در معرض EBV و خطر MS ارائه می دهد." ترملت با مطالعه جدید درگیر نبود، اما اشاره کرد که در گذشته با برخی از نویسندگان همکار همکاری داشته است.

در مقاله چشم انداز همراه در Science، ویلیام رابینسون، متخصص MS استنفورد و لارنس استاینمن، متخصص اعصاب، نوشتند. که یافته‌ها "داده‌های قانع‌کننده‌ای را ارائه می‌کنند که EBV را به عنوان محرک توسعه ام اس نشان می‌دهد." در مورد اینکه چگونه EBV ممکن است باعث MS شود. یک فرضیه این است که اجزای EBV - به ویژه پروتئین های آنتی ژن هسته ای EBV - ممکن است قسمت هایی از پروتئین های میلین و سایر پروتئین ها را در سیستم عصبی مرکزی تقلید کنند. این می تواند سیستم ایمنی را تحریک کند تا آنتی بادی های واکنش متقابل ایجاد کند که به ویروس و بدن حمله می کند و در طول زمان باعث آسیب می شود. سایر فرضیه‌ها شامل سلول‌های B آلوده به EBV هستند که باعث ایجاد سلول‌های ایمنی بیماری‌زا می‌شوند یا سلول‌های ایمنی دیگر را فعال می‌کنند که در نهایت باعث آسیب می‌شوند.

در حالی که داده‌های جدید نشان می‌دهند که EBV ممکن است برای ایجاد ام‌اس ضروری باشد. شما نمی توانید بدون آلوده شدن به EBV به ام اس مبتلا شوید - واضح است که این تنها عامل نیست. همانطور که دانشمندان دوست دارند بگویند این کافی نیست. محققان در طول سال‌ها عوامل دیگری را شناسایی کرده‌اند که با ابتلا به ام‌اس مرتبط هستند و ممکن است به آن کمک کنند، مانند کمبود ویتامین D، سیگار کشیدن، چاقی و قرار گرفتن در معرض UVB. اینکه چگونه هر یک از این عوامل ممکن است با عفونت EBV منجر به ام اس شود، هنوز در دست بررسی فعال است.

اما همانطور که دابسون به Ars اشاره کرد، یافتن محرک اولیه فرصت‌های جدیدی را برای درمان‌ها، مانند واکسن‌های آینده EBV باز می‌کند. و ضد ویروس های EBV دابسون گفت: «این بیماری است که ما نمی‌توانیم آن را درمان کنیم و حتی با بهترین درمان‌هایمان، در مرحله پیشرونده، افراد همچنان بدتر می‌شوند.» "بنابراین، این که بتوانیم در وهله اول از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم یا پنجره ای داشته باشیم، شگفت انگیز خواهد بود."

اگر با بیماران ام اس صحبت کنید، دابسون اضافه می کند، تنها کاری که آنها می خواهند انجام دهند این است که از تأثیر این بیماری بر فرزندانشان جلوگیری کنند. او گفت: اگر بتوانیم "آن یک قطعه ضروری از اره مویی را که همه مبتلایان به ام اس دارند" هدف قرار دهیم و بنابراین از یک ناتوانی عصبی غیرقابل برگشت جلوگیری کنیم... "این واقعاً هیجان انگیز است."

تگ ها:

ویروس , بسیار , رایج , ممکن , محرک , مولتیپل , اسکلروزیس , باشد