• تک بورد - کمبود مرموز Betelgeuse به دلیل ستاره زایی است ، ستاره شناسان دریافتند

کمبود مرموز Betelgeuse به دلیل ستاره زایی است ، ستاره شناسان دریافتند

این ستاره یک حباب گاز بیرون زد ، و دمای کمتری عناصر سنگین تری را به غبار متراکم کرد.
    در دسامبر سال 2019 ، ستاره شناسان متوجه کم نور شدن عجیب و غریب و شگفت انگیز نور Betelgeuse ، یک ستاره قرمز روشن در صورت فلکی جبار شدند. آنها از این پدیده متحیر شدند و فکر کردند که آیا این نشانه ای است که ستاره می خواهد ابرنواختر شود. چندین ماه بعد ، آنها محتمل ترین توضیحات را به دو مورد محدود کردند: یک تکه سر

با تشکر از مطالعه جدیدی که با تلسکوپ های ESO انجام شد ، اکنون می دانیم که فرو رفتن بتلگیوز در روشنایی نتیجه "حجاب غبارآلود" است که از مواد بیرون آمده از ستاره تشکیل شده است. اعتبار: ESO / L. کالچادا

همانطور که ارس جان تیمر سال گذشته گزارش داد ، بتلگوز یکی از نزدیکترین ستارگان عظیم به زمین است که حدود 700 سال نوری با ما فاصله دارد. این یک ستاره قدیمی است که به مرحله ای رسیده است که قرمز مبهم می درخشد و منبسط می شود ، در حالی که هسته داغ فقط دارای گرانش ناچیز بر روی لایه های خارجی آن است. این ستاره چیزی شبیه به ضربان قلب دارد ، البته بسیار کند و نامنظم. با گذشت زمان ، ستاره در دوره هایی که سطح آن منبسط می شود چرخه می زند و سپس منقبض می شود.

یکی از این چرخه ها کاملا منظم است و انجام آن کمی بیش از پنج سال طول می کشد. لایه ای روی آن چرخه کوتاه تر و نامنظم تری است که انجام آن از کمتر از یک سال تا 1.5 سال طول می کشد. اگرچه ردیابی آنها با تلسکوپ های زمینی آسان است ، اما این تغییرات باعث نوعی تغییرات بنیادی در نور ستاره نمی شوند که می تواند تغییرات مشاهده شده در هنگام کم نور شدن را نشان دهد.

بیشتر بخوانید ستاره شناسان سرگرم کننده را از بین می برند ، گرد و غبار را برای کم شدن Betelgeuse مقصر می دانند

در اواخر سال 2019 ، Betelgeuse آنقدر کم نور شد که تفاوت با چشم غیر مسلح قابل مشاهده بود. کم نور شدن ادامه داشت و در اواسط فوریه 35 درصد از روشنایی کاسته شد ، قبل از اینکه دوباره در آوریل 2020 روشن شود.

تلسکوپ هایی که به این غول اشاره داشتند قادر به تعیین این مسئله بودند - به جای یک مرتب و یکنواخت افت درخشندگی کم نور شدن بتلوگوس به طور ناموزونی توزیع شد و هنگام مشاهده از زمین ، به ستاره شکلی عجیب و له شده داد. این مسئله س lotsالات زیادی راجع به اتفاقات غول بزرگ ایجاد کرد ، برخی از کارشناسان حدس می زدند که ، به دلیل بزرگی و سن بالای بتلژوز ، این رفتار عجیب نشانه ابرنواختر در حال ساخت بود.

تا اواسط -2020 ، ستاره شناسان لحن خود را تغییر داده اند. یک تیم بین المللی از ناظران اتفاقاً تلسکوپ فضایی هابل را قبل ، در حین و بعد از واقعه کم نور به سمت بتلگوزه نشان دادند. همراه با برخی مشاهدات به موقع زمین ، این داده های ماورا بنفش نشان می دهد که یک غبغب بزرگ که ابر غباری را در نزدیکی ستاره تشکیل می دهد ممکن است باعث تاریک شدن ستاره شود.

"با هابل ، ما می توانستیم مواد را به صورت زیر ببینیم: قبل از تشکیل گرد و غباری که باعث کم نور شدن ستاره می شود ، سطح ستاره را ترک کرده و از طریق جو به خارج حرکت می کند ". آندره دوپری ، ستاره شناس در مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان که این مشاهدات را انجام داده است ، گفت. وی همچنین نویسنده مقاله جدید است.

این تصاویر که با ابزار SPHERE در تلسکوپ بسیار بزرگ ESO گرفته شده است ، سطح ستاره فوق العاده قرمز سرخ Betelgeuse را در هنگام کم نور شدن بی سابقه نشان می دهد. تصویر در سمت چپ انتهایی ، گرفته شده در ژانویه 2019 ، ستاره را در روشنایی طبیعی خود نشان می دهد. تصاویر باقیمانده ، از دسامبر 2019 ، ژانویه 2020 و مارس 2020 ، همه در حالی که روشنایی ستاره به طور محسوسی کاهش یافته است گرفته شده اند. بزرگنمایی / این تصاویر که با استفاده از ابزار SPHERE در تلسکوپ بسیار بزرگ ESO گرفته شده ، سطح ستاره فوق العاده قرمز سرخ Betelgeuse را در هنگام کم نور شدن بی سابقه نشان می دهد. تصویر در سمت چپ انتهایی که در ژانویه 2019 گرفته شده است ، ستاره را در درخشش طبیعی خود نشان می دهد. تصاویر باقیمانده ، از دسامبر 2019 ، ژانویه 2020 و مارس 2020 ، همه زمانی گرفته شده اند که روشنایی ستاره به طور محسوسی کاهش یافته است. ESO / M. Montargès و همکاران.

یافته ها در سال گذشته نشان داد که یک لایه بیرونی از ستاره به نام فوتوسفر قبل از کم نور شدن Betelgeuse در حال تسریع ناهموار به سمت خارج بود. در اوج خود ، فوتوسفر در حال حرکت در حدود 7 کیلومتر در ثانیه بود ، و فشار هوا را به سمت جلو تغییر می دهد زیرا کم نور شدن ستاره بیشتر می شود.

Dupree و همکارانش پیشنهاد کردند که با گسترش ستاره در یکی از چرخه های معمول آن ، بخشی از سطح بسیار سریعتر شتاب می گیرد ، به لطف یک سلول همرفت که از فضای داخلی ستاره به سطح آن سفر کرده است. این دو رویداد ، در ترکیب ، مواد کافی را به اندازه کافی ستاره دور کرده و خنک کرده و باعث ایجاد ذرات معلق شده است. این گرد و غبار می تواند باعث کم شدن نور شود.

مقاله جدید Nature به لطف تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوب اروپا (ESO) (VLT) در ژانویه و مارس سال 2020 ، مشاهدات قبلی را گسترش می دهد. " برای اولین بار ، ما شاهد تغییر شکل ظاهری ستاره ای در مقیاس چند هفته در زمان واقعی بودیم. "، نویسنده همکار ، میگوئل مونتارگس ، از Observatoire de Paris ، فرانسه و KU Leuven ، بلژیک گفت.

این تصاویر ، همراه با مشاهدات قبلی در ژانویه و دسامبر سال 2019 ، به ستاره شناسان این امکان را می دهد که مستقیماً شاهد شکل گیری ستاره ذرات باشند ، که مطابق با مشاهدات دوپری و همکارانش در سال گذشته است. تیم ESO نتیجه گرفت که یک حباب گاز توسط ضربان خارجی ستاره خارج شده و به بیرون رانده می شود. هنگامی که یک تکه سرما از طریق همرفت روی سطح ظاهر شد ، کاهش دمای محلی کافی بود تا عناصر سنگین تر (مانند سیلیکون) را به گرد و غبار جامد متراکم کند ، و یک حجاب غبارآلود ایجاد می کند که روشنایی ستاره را در نیمکره جنوبی آن پنهان می کند. ستاره شناسان حدس می زنند که خروج مشابه گرد و غبار از ستاره های خنک ممکن است در نهایت به عناصر سازنده سیارات تبدیل شود.

تیم ESO هیچ مدرکی برای حمایت از فرضیه قریب الوقوع ابرنواختر پیدا نکرد. امیلی لوزک (ستاره شناس دانشگاه واشنگتن (که یکی از نویسندگان آن نیست)) در یک تفسیر همراه با Nature نوشت: "عدم نتیجه گیری انفجاری ممکن است ناامید کننده باشد ، اما [این] نتایج فراتر از توضیح یک چشمک کوتاه از یک ستاره نزدیک است." او ابراز امیدواری می کند که سایر ابرغول های قرمز نیز علائم کم نور شدن را نشان دهند. "امکانات نسل بعدی با تمرکز بر نظارت بر روشنایی ستارگان در طول زمان یا مطالعه امضای گرد و غبار در طیف های مادون قرمز ستاره ها ، می تواند برای گسترش دروس آموخته شده در اینجا بسیار ارزشمند باشد."

یکی از موارد بعدی تأسیسات تولیدی تلسکوپ بسیار بزرگ ESO (ELT) است که برای دستیابی به اولین نور در سال 2026 در نظر گرفته شده است. "امیلی کانون" یکی از نویسندگان کتاب گفت: KU لوون "همچنین به طور قابل توجهی نمونه ابرغول های قرمز را که می توانیم از طریق تصویربرداری مستقیم سطح آنها را حل کنیم ، گسترش می دهد ، و به ما در کشف رمز و رازهای پشت بادهای این ستاره های عظیم بیشتر کمک می کند."

DOI: Nature، 2021 10.1038 / s41586-021-03546-8 (درباره DOI ها).

این انیمیشن ترکیبی از چهار تصویر واقعی از ستاره فوق العاده غول پیکر قرمز Betelgeuse است که اولین عکس در ژانویه 2019 گرفته شده و تصاویر دیگر در دسامبر 2019 ، ژانویه 2020 گرفته شده است و مارس 2020 ، در هنگام کم نور شدن بی سابقه ستاره.

تصویر لیست شده توسط ESO / M. Montargès و دیگران.