• تک بورد - مطالعه جدید کشف فسیل بحث برانگیز 2015 را رد کرد: بالاخره این یک مار چهار دست و پا نیست

آناتومی آن با مارمولک‌های دریایی منقرض شده به نام دولیکوسور مطابقت دارد.
    کشف ​​یک فسیل نادر کرتاسه که می‌توانست حلقه مفقوده تکامل مارهای مدرن باشد، در سال 2015 خبرساز شد. به آن Tetrapodophis amplectus ("چهار") لقب گرفت. مار پا") و از همان ابتدا بحث برانگیز بود، با برخی دیرینه شناسان تفسیر این که این یک مار اولیه است را زیر سوال بردند. بر اساس مقاله جدیدی که در مجله دیرینه شناسی سیستماتیک منتشر

دیرینه‌شناسان مدت‌ها گمان می‌کردند که مارها از مارمولک‌ها در نقطه‌ای در گذشته‌های دور تکامل یافته‌اند و به تدریج اندام خود را از دست می‌دهند. بنابراین، باید یک سلف تکاملی با چهار دست و پا وجود داشته باشد. این پیش بینی در سال 2006 با کشف یک فسیل مار مانند انتقالی (ناجاش ریونگرینا) با دو اندام عقبی با قدمت حدود 95 میلیون سال تقویت شد. همچنین بحث‌های مداومی در مورد اینکه مارها از محیط‌های دریایی یا زمینی منشأ گرفته‌اند، وجود دارد، و فسیل سال 2006 از فرضیه دوم پشتیبانی کرد.

سپس، در سال 2015، دیوید مارتیل از دانشگاه پورتسموث و نیکلاس لانگریچ، نویسنده همکار، از دانشگاه باث شرحی از یک فسیل چهار پا را منتشر کرد که ادعا کردند اولین نمونه شناخته شده از یک مار اولیه چهار پا با اندام های جلویی و عقبی در پرونده فسیلی است. مارتیل به طور تصادفی با فسیل موزه سولنهوفن در آلمان روبرو شده بود، که بخشی از نمایشگاه بزرگتری از فسیل‌های دوره کرتاسه است.

طبق گفته مارتیل، این فسیل دارای بسیاری از ویژگی‌های شناخته شده مار بود، به جز ویژگی‌های کوچک آن. بازوها و پاها، هرکدام دارای انگشتان و انگشتان بلند عجیبی هستند که می‌توانستند برای نقب زدن مفید باشند - شواهد بیشتری که منشا زمینی را تقویت می‌کند. دارای 160 مهره نخاعی و 112 مهره دیگر در دم استوانه ای (بر خلاف صاف) بود. همچنین فلس هایی در سراسر شکم کشیده شده بود، بدنی کشیده، دندان های تیز قلاب دار، و جمجمه ای (به اندازه ناخن انسان) با پوزه کوتاه و محفظه مغزی بلند. استخوان‌های حیوان دیگری در روده نشان می‌دهد که این موجود احتمالاً گوشت‌خوار است.

در حالی که برخی دیرینه‌شناسان این یافته را خارق‌العاده توصیف کردند، برخی دیگر ابراز تردید کردند، به ویژه مایکل کالدول از دانشگاه آلبرتا در ادمونتون، کانادا. یکی از نویسندگان این آخرین مقاله در آن زمان، او خاطرنشان کرد که بیشتر مارها و مارمولک‌های شناخته شده دارای مهره‌هایی با سطوح جلویی مقعر و سطوح پشتی محدب هستند، اما به نظر می‌رسد این مورد در مورد تتراپودوفیس صدق نمی‌کند. به نظر می‌رسید که مهره‌های نمونه فاقد استخوان کوچکی به نام intercentrum هستند. کالدول پیشنهاد کرد که Tetrapodophis به احتمال زیاد متعلق به گروه بزرگ دیگری از دوزیستان است که تقریباً 251 میلیون سال پیش منقرض شده اند.