• تک بورد - شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می دهد یک نقطه سرد بزرگ تا حدی باعث تیره شدن Betelgeuse شده است

در تجزیه و تحلیل از تکنیک جدیدی برای تعیین دمای م superثر ابرغول های قرمز استفاده شد
    در ماه ژوئن ، ما توضیحی را در مورد تاریک شدن عجیب و چشمگیر Betelgeuse ، یک ستاره قرمز روشن در صورت فلکی شکارچی گزارش دادیم: این ستاره یک حباب بزرگ گاز را بیرون زد. ، و در نتیجه دمای پایین تری باعث می شود که عناصر سنگین تر تبدیل به گرد و غبار شوند که به طور موقت نور ستاره را پنهان می کند. طبق مقاله ای که اخیرا

همانطور که جان تیمر Ars سال گذشته گزارش داد ، Betelgeuse یکی از نزدیکترین ستارگان عظیم به زمین است ، حدود 700 سال نوری با ما فاصله دارد. این یک ستاره قدیمی است که به مرحله ای رسیده است که در آن قرمز مبهم می درخشد و منبسط می شود ، در حالی که هسته داغ فقط دارای یک گرانش ضعیف در لایه های بیرونی خود است. این ستاره چیزی شبیه به ضربان قلب دارد ، هرچند بسیار آهسته و نامنظم. با گذشت زمان ، ستاره دوره هایی را طی می کند که سطح آن منبسط می شود و سپس منقبض می شود.

اخترشناسان در دسامبر 2019 متوجه کاهش شدید نور بتلژوز شدند. این تفاوت حتی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده بود. و کاهندگی همچنان ادامه داشت و در اواسط فوریه 35 درصد روشنایی آن کاهش یافت و در آوریل 2020 دوباره روشن شد. ستاره شناسان از این پدیده گیج شده و از خود می پرسند که آیا این نشانه ای است که ستاره در حال حرکت به سوی ابرنواختر است.

خواندن بیشتر

یک نقطه سرد و یک آروغ ستاره ای منجر به تاریک شدن عجیب Betelgeuse

شد. تلسکوپ های اشاره شده به غول قادر به تعیین این بودند - به جای یک مرتبه مرتب و یکنواخت درخشندگی - کم نور شدن بتلژئوس به طور ناهموار توزیع شد و وقتی از زمین مشاهده شد ، به ستاره شکل عجیب و غلیظی داد. داده های ماوراء بنفش از تلسکوپ فضایی هابل ، همراه با برخی مشاهدات زمینی به موقع ، همچنین نشان داد که یک آروغ بزرگ یک ابر از گرد و غبار را در نزدیکی ستاره ایجاد کرده است. این یافته ها به دانشمندان کمک کرد تا محتمل ترین توضیحات را به دو مورد محدود کنند: یک تکه سرد کوتاه مدت در سطح جنوبی ستاره (شبیه لکه خورشید) یا یک توده گرد و غبار که باعث می شود ستاره برای ناظران روی زمین کم نورتر به نظر برسد.

نویسندگان مقاله ژوئن در Nature به این نتیجه رسیدند که گرد و غبار مقصر اصلی است ، اما گرد و غبار با ظهور کوتاه مدت یک نقطه سرد مرتبط است. همانطور که توسط تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (ESL) در ژانویه و مارس 2020 مشخص شد ، یک حباب گاز بیرون زده و با تپش بیرونی ستاره بیشتر بیرون رانده می شود.

هنگام جابجایی یک تکه سرد بر روی سطح ظاهر شد ، کاهش دمای محلی برای متراکم شدن عناصر سنگین تر (مانند سیلیکون) به گرد و غبار جامد کافی بود و پرده ای ایجاد می کرد که روشنایی ستاره را در نیمکره جنوبی آن پوشانده بود. ستاره شناسان حدس زدند که خروج گرد و غبار مشابه از ستارگان خنک می تواند عناصر سازنده سیارات جدید را ایجاد کند. src = "https://techbord.com/picsbody/2108/4886-1.jpg" alt = "https://techbord.com شواهد وجود دارد که نشان می دهد من یک نقطه سرد بزرگ تا حدی باعث شده Betelgeuse شده است" srcset = "https://cdn .arstechnica.net/wp-content/uploads/2021/08/betel1.jpg 2x "> بزرگنمایی/شواهد طیف سنجی برای یک نقطه بزرگ در تاریک شدن Betelgeuse. آلنا الکسیوا و REN Dayong

در این مقاله اخیر ، دانشمندان رصدخانه های ملی نجوم آکادمی علوم چین (NAOC) تصمیم گرفتند طیف این ستاره را در طول موج نزدیک به مادون قرمز بر اساس مشاهداتی که از رصدخانه ویهایای شانگهای در طول دوره کم نور جمع آوری شده است ، بررسی کنند. برای انجام این کار ، تیم تکنیکی جدید برای تعیین دمای م superثر ابرغول های قرمز مانند Betelgeuse ابداع کرد.

"روش ما بر اساس اندازه گیری خطوط مولکولی اکسید تیتانیوم (TiO) و سیانید (CN) در طیف های ستاره ای ، "Sofya Alexeeva ، نویسنده ، از NAOC گفت. "هرچه یک ستاره سردتر باشد ، این مولکولها بیشتر می توانند در جو خود شکل بگیرند و زنده بمانند و خطوط مولکولی در طیف ستاره ای قوی تر هستند. در جو گرمتر ، این مولکولها به راحتی تجزیه می شوند و زنده نمی مانند."

< p> این تجزیه و تحلیل باعث خنک شدن چشمگیر در دوره کم نور شدن حدود 170 کلوین ، از 3646 K (6103 F) تا 3476 K (5797 F) شد ، که نویسندگان آن را به سلولهای جابجایی بزرگ تشکیل شده در سطح ستاره نسبت می دهند. الکسوا و همکاران نشان می دهد که این خنک کننده به احتمال زیاد در یک نقطه تاریک بزرگ محدود شده است ، بر خلاف سرد شدن کل ستاره. مدلهای پیشنهادی در این دو مقاله ، با فاصله دو ماه منتشر شده اند ، در مورد میزان خنک شدن Betelgeuse در تضاد نیستند و فقط در میزان شدت هر یک به نقش گرد و غبار در کاهش نور تفاوت دارند.