• تک بورد - ستاره شناسان یک کهکشان عجیب و غریب بدون ماده تاریک کشف کردند

ستاره شناسان یک کهکشان عجیب و غریب بدون ماده تاریک کشف کردند

مشاهدات جدید نشان می دهد که ماده تاریک آنقدرها که دانشمندان فکر می کردند در همه جا حاضر نیست.
    سه سال پیش، فیلیپو فراترنالی و همکارانش دوجین کهکشان مرموز پراکنده را مشاهده کردند که شبیه شهرهای پراکنده ستارگان و گاز بودند. اما بر خلاف تقریباً هر کهکشان دیگری که تا به حال دیده شده است - از جمله راه شیری خودمان - به نظر نمی رسد که آنها در توده های عظیمی از ماده تاریک قرار داشته باشند که به طور معمو

پس از جمع‌آوری داده‌های ۴۰ ساعته، آن‌ها ستاره‌ها و گازها را ترسیم کردند و آنچه را که عکس‌های فوری قبلی به آن اشاره کرده بودند، تأیید کردند: «محتوای ماده تاریکی که ما در این کهکشان استنباط می‌کنیم بسیار بسیار کوچک‌تر از آن چیزی است که شما انتظار دارید. Fraternali، ستاره شناس در موسسه نجوم Kapteyn از دانشگاه گرونینگن در هلند می گوید. اگر تیم یا رقبای آنها کهکشان‌های دیگری از این دست را بیابند، می‌تواند برای دیدگاه دانشمندان درباره ماده تاریک، چشم‌انداز غالب در این زمینه برای حداقل 20 سال، چالشی ایجاد کند. فراترنالی و تیمش یافته‌های خود را در ماه دسامبر در ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم منتشر کردند.

https://techbord.com <b>ستاره</b> <b>شناسان</b> یک <b>کهکشان</b> <b>عجیب</b> و <b>غریب</b> <b>بدون</b> <b>ماده</b> <b>تاریک</b> کشف کردندBased on decades of telescope observations and computer simulations, scientists have come to think of dark made as the hidden skeleton of the cosmos; "مفاصل" آن توده های عظیمی از ذرات نامرئی هستند که میزبان کهکشان های بزرگ و کوچک هستند. اما Fraternali اولین کسی نیست که به استثنای این قاعده نگاه می کند. چند سال پیش، پیتر ون دوکوم، ستاره شناس دانشگاه ییل، و همکارانش کهکشان های مشابهی را با تلسکوپ هابل کشف کردند که به نظر می رسید فاقد ماده تاریک هستند. ون داکوم می‌گوید: «این کهکشان‌هایی که در سال 2018 پیدا کردیم، بحث‌ها و بحث‌ها و پیگیری‌های زیادی ایجاد کردند، زیرا غیرمنتظره و توضیح آن‌ها دشوار بود.

آن کهکشان‌های دیگر در یک محیط شلوغ، جایی که کهکشان های بزرگتر و همسایه اغلب در آن پرواز می کنند و احتمالاً ماده تاریک را با خود می کشند. در مقابل، کهکشان Fraternali کاملاً منزوی است و چنین همسایه‌های آزاردهنده‌ای ندارد، بنابراین کمبود ماده تاریک آن را نمی‌توان به این شکل توضیح داد. ون داکوم می گوید: «این می تواند بسیار مهم باشد. "چگونه ستاره ها و گازها را در آن مکان بدون کمک ماده تاریک جمع آوری می کنید؟"

این اجرام عجیب را "کهکشان های فوق پراکنده" نامیده اند. آنها نقاط پرت هستند: از نظر جرم آنها کوچک هستند، اما در فواصل بسیار زیادی پخش شده اند. برخی از آنها به بزرگی کهکشان راه شیری هستند، اما تنها یک صدم ستاره دارند - یا حتی کمتر. آنها آنقدر به شفاف بودن نزدیک هستند که جاسوسی در آسمان شب دشوار است. "آنها در مرکز کمی کم نورتر هستند، بنابراین تشخیص آنها دشوار است. اکنون، با تلسکوپ‌های بهتر و مشاهدات عمیق‌تر، آنها بیشتر شناخته شده‌اند. ستاره شناس آمریکایی ورا روبین و دیگران برای اولین بار وجود ماده نادیده یا "تاریک" را در حین اندازه گیری سرعت چرخش ستارگان در کهکشان ها به دور مرکز آشکار کردند و نشان دادند که ستارگان درونی با سرعت های متفاوتی نسبت به ستاره های بیرونی می چرخند. بر اساس چرخش آن ستارگان، دانشمندان محاسبه کردند که کهکشان چه مقدار جرم باید داشته باشد تا به جای پرتاب شدن به فضا، آنها را دائماً در مدار نگه دارد. برای بسیاری از کهکشان ها، این جرم چندین برابر بزرگتر از کل ستارگان بود. دانشمندان با استنباط وجود نوعی ماده تاریک که نور ساطع یا بازتاب نمی‌کند و باید بقیه جرمی را که کهکشان را کنار هم نگه می‌دارد، تشکیل دهد، مشکل را حل کردند.

تگ ها:

ستاره , شناسان , کهکشان , عجیب , غریب , بدون , ماده , تاریک , کردند