در حدود 4 جولای سال 1054 ، ستاره شناسان چینی "ستاره مهمان" را ثبت کردند که چنان درخشا">

• تک بورد - ستاره شناسان با کشف نوع فوق العاده جدید گریزناپذیر نور SN 1054 را می تابانند

ستاره شناسان با کشف نوع فوق العاده جدید گریزناپذیر نور SN 1054 را می تابانند

SN 2018zd از تمام معیارهای ابرنواختر "جذب الکترون" برخوردار است.
    در حدود 4 جولای سال 1054 ، ستاره شناسان چینی "ستاره مهمان" را ثبت کردند که چنان درخشان بود ، به مدت 23 روز در روز روشن قابل مشاهده بود. بقایای آن ابرنواختر دیرینه اکنون سحابی خرچنگ را تشکیل داده اند که مدتها مورد توجه ستاره شناسان بوده است. برخی فرض کرده اند که SN 1054 (همانطور که اکنون شناخته شده است) نوعی ابرنواختر نادر و جدید

"اصطلاح" Rosetta Stone "هنگامی که ما یک جسم اخترفیزیکی جدید پیدا می کنیم اغلب به عنوان تشبیه مورد استفاده قرار می گیرد ، اما در این مورد فکر می کنم مناسب است" ، "اندرو هاول" از رصدخانه Las Cumbres (LCO) گفت: "این ابرنواختر به معنای واقعی کلمه به ما کمک می کند تا رکوردهای هزار ساله فرهنگ های سراسر جهان را رمزگشایی کنیم. و این به ما کمک می کند چیزی را که کاملاً نمی فهمیم ، سحابی خرچنگ و چیز دیگری که سوابق مدرن باورنکردنی از آن در ارتباط داریم ، این ابرنواختر. در این فرآیند ، در مورد فیزیک بنیادی به ما می آموزد: اینکه چگونه برخی از ستاره های نوترونی ساخته می شوند ، چگونه ستارگان شدید زندگی می کنند و می میرند ، و همچنین در مورد اینکه چگونه عناصری که از آنها ساخته شده ایم در جهان پراکنده شده و پراکنده می شوند. " >

بسته به جرم ستاره اصلی ، دو نوع ابرنواختر شناخته شده وجود دارد. ابرنواختر فروپاشی هسته آهن با ستاره های عظیم (بیش از ده توده خورشیدی) رخ می دهد ، که چنان شدید فرو می ریزند که باعث یک انفجار بزرگ و فاجعه بار می شود. دما و فشارها آنقدر زیاد می شود که کربن هسته ستاره شروع به ذوب شدن می کند. این ، حداقل به طور موقت ، فروپاشی هسته را متوقف می کند و این روند بارها و بارها ، با هسته های اتمی به تدریج سنگین تر ، ادامه می یابد. (بیشتر عناصر سنگین جدول تناوبی در کوره های شدید ابرنواخترهای در حال انفجار که زمانی ستاره های عظیم بودند متولد می شوند.) وقتی سوخت سرانجام تمام می شود ، هسته آهن (در آن زمان) در یک سیاهچاله یا یک ستاره نوترونی فرو می ریزد .

سپس یک ابرنواختر هسته ای وجود دارد. ستاره های کوچکتر (تا حدود هشت توده خورشیدی) به تدریج خنک می شوند و به هسته های متراکم خاکستر معروف به کوتوله های سفید تبدیل می شوند. اگر یک کوتوله سفید که سوخت هسته ای آن تمام شده باشد بخشی از سیستم دودویی است ، می تواند ماده را از شریک خود سیفون کند و به جرم خود اضافه کند تا هسته آن به دمای کافی بالا برسد تا همجوشی کربن رخ دهد.

در سال 1980 ، كنیچی نووموتو ، فیزیكدان ژاپنی از دانشگاه توكیو ، نظریه پردازی كرد كه می تواند سومین نوع میانی وجود داشته باشد: ابرنواختری به اصطلاح "جذب الکترون" ، كه در آن یك ستاره به اندازه كافی سنگین نیست تا بتواند هسته آهنی تولید كند. ابرنواختر فروپاشی می کند ، و در عین حال به اندازه کافی سبک نیست که بتواند هسته آن را به طور کامل از بین ببرد. در عوض ، هنگامی که هسته های آنها از اکسیژن ، نئون و منیزیم تشکیل شده باشد ، چنین ستاره هایی روند همجوشی را متوقف می کنند. در این سناریو ، الکترون ها توسط نئون و منیزیم در هسته لخته می شوند ، در نتیجه باعث می شود که هسته در زیر وزن خود قوز کند ، زیرا حذف الکترون ها فشار را به طور چشمگیری کاهش می دهد. نتیجه نهایی یک ابرنواختر است.

برداشت هنرمند از یک ستاره شاخه غول فوق العاده مجانب و هسته آن ، ساخته شده از اکسیژن ، نئون و منیزیم. این وضعیت نهایی ستاره ها در حدود 8- است. 10 جرم خورشیدی که هسته آنها تحت فشار الکترون است. بزرگنمایی / برداشت هنرمند از یک ستاره شاخه غول فوق العاده مجانب و هسته آن ، ساخته شده از اکسیژن ، نئون و منیزیم. این وضعیت نهایی ستارگان در حدود 8-10 جرم خورشیدی است که هسته آنها توسط الکترون پشتیبانی می شود. ویلکینسون رصدخانه Las Cumbres

از آنجایی که Nomoto برای اولین بار ابرنواخترهای جذب الکترون را پیشنهاد داد ، نظریه پردازان برای شناسایی شش ویژگی اصلی کار او را بنا نهاده اند: ستاره ها باید جرم زیادی داشته باشند. آنها باید مقدار زیادی از آن جرم را قبل از انفجار از دست بدهند. این توده باید دارای ترکیب شیمیایی غیرمعمول باشد. ابرنواختر حاصل باید ضعیف باشد. باید تأثیر رادیواکتیو کمی داشته باشد. و هسته باید حاوی عناصر غنی از نوترون باشد.

SN 2018zd برای اولین بار در مارس 2018 کشف شد ، فقط 31 میلیون سال نوری در کهکشان معروف به NGC2146 فاصله دارد. این تیم با شستشوی تصاویر بایگانی گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ فضایی اسپیتزر توانست ستاره احتمالی نسل را شناسایی کند. آنها طی دو سال آینده به جمع آوری اطلاعات مربوط به SN 2018zd ادامه دادند. اخترشناسان از دانشگاه کالیفرنیا ، دیویس ، در تحلیل طیفی مشارکت کردند که ثابت شد یکی از دلایل مهم این است که این ابرنواختر ، در واقع یک ابرنواختر گیرنده الکترون است.

هنگامی که آنها داده های منتشر شده را در ابرنواخترها تا به امروز ، تیم تعداد انگشت شماری را ذکر کرده است که برخی از معیارهای پیش بینی شده را برآورده می کند. اما فقط SN 2018zd هر شش جعبه را علامت گذاری کرده است. به دلیل این کشف ، ستاره شناسان حتی بیشتر اطمینان دارند که ابرنواختر در سال 1054 که سحابی خرچنگ را به دنیا آورد ، یک ابرنواختر گیرنده الکترون نیز بود ، حتی اگر این اتفاق برای تأیید قطعی خیلی زیاد رخ داده باشد. این امر همچنین توضیح می دهد که چرا SN 1054 بسیار درخشان است: به احتمال زیاد مواد خارج شده از انفجار با مواد ریخته شده توسط ستاره مولد آن برخورد کرده است - همان اتفاقی که برای SN 2018zd افتاد.

این تصویر ترکیبی از سحابی خرچنگ با ترکیب داده های پنج تلسکوپ که تقریباً کل طیف الکترومغناطیسی را در برگرفته است ، جمع شده است. Enlarge / این تصویر ترکیبی از سحابی خرچنگ با ترکیب داده های پنج تلسکوپ که تقریباً کل طیف الکترومغناطیسی را پوشش می دهد ، جمع شد. NASA، ESA، NRAO / AUI / NSF و G. Dubner (دانشگاه بوینس آیرس)

دانیل هیراماتسو ، دانشجوی ارشد دانشگاه كالیفرنیا ، سانتا باربارا و LCO ، همكار گفت: "ما با پرسیدن" این عجیب چیست؟ " "سپس ما همه جنبه های SN 2018zd را بررسی کردیم و فهمیدیم که همه آنها در سناریوی جذب الکترون قابل توضیح است. برای همه ما چنین" لحظه Eureka "بود که می توانیم در بستن نظریه 40 ساله مشارکت داشته باشیم حلقه ، و برای من شخصاً به دلیل اینکه کار من در نجوم از زمانی شروع شد که به تصاویر خیره کننده جهان در کتابخانه دبیرستان نگاه کردم ، یکی از آنها سحابی خرچنگ بود که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است. "

شاید کسی از این کشف خوشحالتر و خرسندتر از ناموتو نباشد ، که برای اولین بار وجود ابرنواخترهای گیرنده الکترون را در تمام آن دهه ها پیشنهاد کرد و همچنین پیش بینی کرد که چنین ابرنواختری با سحابی خرچنگ مرتبط باشد. وی گفت: "این یک مورد خارق العاده از ترکیب مشاهدات و نظریه است."

DOI: Nature Astronomy، 2021.