• تک بورد - دانشمندان برای اولین بار یک ابر جامد دو بعدی ایجاد کردند

دانشمندان برای اولین بار یک ابر جامد دو بعدی ایجاد کردند

برداشت ویراستار: دانشمندان هر روز بیشتر در مورد مکانیک کوانتوم یاد می گیرند. علیرغم همه پیشرفت هایی که تا به امروز انجام شده است ، سخت است که احساس نکنیم که ما به سختی سطح یک میدان بسیار عجیب را خراشیده ایم که ممکن است در دهه های آینده کاملاً درک نشود.

گروهی از محققان اتریشی موفق شده اند برای اولین بار یک ابر جامد دو بعدی ایجاد کنند. بیش از 50 سال اولین پیشرفت مهم چند سال پیش رخ داد که محققان با موفقیت یک رشته قطرات را در یک بعد ایجاد کردند ، اما اکنون این کار را در دو بعد انجام داده اند.

اما سوپر جامد دقیقاً چیست؟ س Goodال خوبی است.

ابر جامدات حالت کوانتومی ماده ای هستند که اتم ها به ترتیب جامد مرتب شده اند. چیزی که آنها را منحرف می کند این است که می توانند بدون هیچ اصطکاکی مانند یک سیال فوق روان جریان پیدا کنند. Bruno Laburthe-Tolra ، فیزیکدان آزمایشگاه فیزیک لیزر در پاریس ، یک ابر جامد را به یک تکه یخ غوطه ور در آب مایع ، با جریان بدون اصطکاک آب از طریق مکعب تشبیه می کند.

"ذرات موجود در یک ابر جامد حالت هر دو در یک ساختار جامد محکم قفل شده اند ، اما در همان زمان نیز از هم جدا شده اند ، که به آنها اجازه می دهد مانند یک موج رفتار کرده و بدون اصطکاک در سراسر جامد آزادانه جریان یابند. " - Science Alert

دانشمندان با داشتن دو بعد در حال حاضر امیدوارند اطلاعات بیشتری در مورد این وضعیت عجیب و غریب ماده بیاموزند. متیو نورسیا ، فیزیکدان درگیر این پیشرفت می گوید: "به عنوان مثال ، در یک سیستم فوق جامد دو بعدی ، می توان نحوه تشکیل گرداب ها را در سوراخ بین چند قطره مجاور مطالعه کرد."

مقاله تیم ماده ، "ابرشولید دو بعدی در گاز کوانتومی دوقطبی" در Nature منتشر شده است.

اعتبار تصویر IQOQI اینسبروک/هارالد ریچ