• تک بورد - باستان شناسان قربانی سونامی باستانی ناشی از فوران ترا را پیدا کردند

باستان شناسان قربانی سونامی باستانی ناشی از فوران ترا را پیدا کردند

بقایای یک مرد جوان و یک سگ به مدت 3500 سال در زیر آوار مدفون بود.
    باستان شناسانی که در غرب ترکیه کنونی کار می کنند اخیراً آوارهای به جا مانده از یک سری سونامی قدرتمند را کشف کردند که به یک شهر عصر برنز برخورد کرد. امواج غول‌پیکر با فوران آتشفشان «ترا» در جزیره سانتورینی، صدها کیلومتر دورتر به وجود آمدند - فاجعه‌ای که تمدن مینوی را سرنگون کرد و بقیه جهان مدیترانه باستان را تکان داد.

در میان ویرانه‌های به جا مانده از این رویداد در Çeşme-Bağlararası، باستان‌شناس دانشگاه آنکارا، Vasıf Sahoglu و همکارانش اسکلت یک مرد جوان و یک سگ را پیدا کردند. آنها تنها قربانیان فاجعه ای هستند که تاکنون توسط باستان شناسان کشف شده است.

بیرون رفتن با صدای بلند

از حدود 2000 قبل از میلاد تا حدود 1450 قبل از میلاد، تمدن مینوی نیروی غالب در دریای مدیترانه قدرت و ثروت آن از دریانوردی و تجارت ناشی می شد و نفوذ فرهنگی و اقتصادی آن از جزیره کرت تا مصر امتداد داشت. اما زمانی بین سال‌های 1600 تا 1500 قبل از میلاد، آتشفشانی به نام Thera، در جزیره سانتورینی کنونی (حدود 200 کیلومتری شمال کرت در دریای اژه)، به شدت فوران کرد.

زمین‌شناسان مدرن می‌گویند احتمالا ترا فوران کرده است. با نیرویی تقریباً مشابه کوه تامبورا در اندونزی در سال 1815، که جهان را بیش از یک سال در ابری از خاکستر آتشفشانی در ارتفاع بالا پوشانده بود. فوران آتشفشان شهر آکروتیری را ویران کرد و بخشی از جزیره را زیر آب فرو برد - احتمالاً الهام‌بخش داستان آتلانتیس است.

سخت است که بگوییم یک رویداد منجر به پایان کل یک تمدن شده است، اما تقریباً غیرممکن است. برای انکار ویرانی باریده شده ترا نقش مهمی در زوال مینوی ایفا کرد.

علاوه بر تخریب فوری، آتشفشان همچنین ذرات معلق در هوا را در بالای جو زمین منفجر کرد و تابش خورشید را مسدود کرد و سال‌ها یا شاید به راه افتاد. حتی دهه ها، تابستان های سرد و محصولات بد. می‌توانیم رکورد تغییر دما را در هسته‌های یخی قطبی و حلقه‌های درختان از اطراف نیمکره شمالی ببینیم. احتمالاً تصادفی نیست که قدرت مینوی در حدود سال 1450 قبل از میلاد به شدت شروع به کاهش کرد.

ساعاتی پس از فوران، مردم در شهر بندری شلوغ Çeşme-Bağlararası - که توسط دو رودخانه در انتهای خلیج Çeşme احاطه شده است. - باید دیده باشید که آب های خلیج از ساحل عقب می نشینند. لحظاتی بعد، یک دیوار تند آب دریا به Çeşme-Bağlararası برخورد کرد و دیوارها و ساختمان‌ها را در مسیر خود فرو ریخت و سنگ‌ها، گل و لای پراکنده و توده‌هایی از پوسته‌ها را در پی آن باقی گذاشت. دست‌کم دو موج دیگر دنبال شد و موج چهارم چند روز بعد رخ داد و جستجوی قربانیان مدفون در آوار را مختل کرد. آگهی

پزشکی قانونی بلایای باستانی

ساه اوغلو و همکارانش بخشی از Çeşme-Bağlararası را نه چندان دور از یک استحکامات سنگی عظیم حفاری کردند. به گفته باستان شناسان، این قسمت از شهر در زمان فوران متروکه بود، اما خانه ها و ساختمان های دیگر در هنگام برخورد موج همچنان در اینجا ایستاده بودند. و ساه اوغلو و همکارانش بسیاری از آن ساختمان ها را به صورت ویرانه، به طور کامل یا جزئی فروریخته یافتند. آوار ساختمان‌های تخریب‌شده در سراسر منطقه پراکنده بودند، با سفال‌های سبک مینوسی، صدف‌های دریایی و اشیاء دیگر درآمیختند.

مشخص است که این ویرانی توسط دریا ایجاد شده است، نه یک زلزله محلی. تمام دیوارهای فروریخته در یک جهت سقوط کردند، انگار که هل داده شده باشند. ساه اوغلو و همکارانش که با قلوه سنگ ساختمان‌ها و تکه‌های سفال شکسته مخلوط شده بودند، صدف‌هایی از صدف‌ها، لمپت‌ها و دیگر جانداران دریایی را پیدا کردند که توسط امواج به ساحل رفته بودند. و در زیر میکروسکوپ، آنها پوسته‌های کوچک پلانکتون را در رسوبی دیدند که فضای بین سنگ‌ها را پر کرده بود.

Çeşme-Bağlararası یکی از معدود مکان‌هایی است که باستان‌شناسان شواهدی از سونامی‌های پس از آن پیدا کرده‌اند. فوران ترا این تا حدودی به این دلیل است که تکنیک‌های مطالعه رسوبات به جا مانده از سونامی در سال‌های اخیر به شدت بهبود یافته است، بنابراین باستان‌شناسان اکنون برای یافتن شواهدی از این بلایای طبیعی مجهزتر هستند. و در Çeşme-Bağlararası، شواهد نشان می دهد که آیا ترا در یک فوران مداوم فوران کرد یا در چندین مرحله که برای روزها یا حتی هفته ها به طول انجامید.

یک تراژدی در حداقل چهار عمل

آوارها در Çeşme-Bağlararası در چهار لایه مجزا قرار داشتند که نشان دهنده سقوط حداقل چهار سونامی بود. و ساهوغلو و همکارانش می گویند که زمان بندی آنها از نظریه ای حمایت می کند که ترا در چندین مرحله و با مکث های کوتاه در بین آنها فوران کرده است. آنها پیشنهاد می کنند که هر مرحله جدید از فوران، باعث ایجاد یک سونامی می شود که اثر خود را در Çeşme-Bağlararası بر جای می گذارد.

یک لایه نازک از خاکستر آتشفشانی، مخلوط با تکه های قلوه سنگ، زباله های موج اول را پوشانده است. این به ساه اوغلو و همکارانش گفت که زمان کمی - شاید چند ساعت - بین موج اول و دوم سپری شده است. در زمان برخورد موج اول، خاکستر آتشفشانی از ترا شروع به ریزش در Çeşme-Bağlararası کرده بود، و قبل از آمدن موج دوم زمان انباشته شدن داشت.

لایه ضخیم‌تری از خاکستر در بالای موج دوم قرار داشت. زباله ها، نشان می دهد که چند ساعت دیگر قبل از برخورد موج سوم گذشته است. تصور اینکه مردم منطقه Çeşme-Bağlararası باید در آن ساعات چه چیزی را تجربه کرده باشند، سخت است. دو موج قدرتمند تماماً شهر را با خاک یکسان کرده بود، بدون شک تعداد زیادی مجروح، کشته و مفقود برجای گذاشت و خاکستر از آسمان تاریک بارید.

سپس موج سوم آمد، با تکه‌هایی از ذغال‌شده و ساکن. سوزاندن آوار از جاهای دیگر اطراف دریای اژه با آن. لایه سوم زباله در زیر لایه ای از رسوب غنی از زغال چوب و چوب سوخته قرار دارد.

تگ ها:

باستان , شناسان , قربانی , سونامی , باستانی , ناشی , فوران , پیدا , کردند