• تک بورد - آیا جمجمه

آیا جمجمه "مرد اژدها" در واقع از یک گونه جدید هومین است؟

جای هومو لونگی در شجره نامه گسترده ما دور از دسترس نیست.
    کشف گزارش شده یک گونه جدید انسان از چین هفته گذشته سر و صدای زیادی ایجاد کرد. کاشفان آن - دانشمندان دیرینه انسان ، شیژون نی ، کیانگ جی ، کریس استرینگر و همکارانشان - می گویند جمجمه ای که در حوالی هاربین ، در شمال شرقی چین کشف شد ، دارای ترکیبی از ویژگی ها است که با نئاندرتال ها ، دنیسوان ها و هومو ساپینس بسیار متفاوت است به طوری که باید

اما این هنوز هم برای بحث در میان انسان شناسان دیرباز بسیار آزاد است و این بحث س questionsالاتی را ایجاد می کند که چگونه (یا آیا) باید بین گونه های همگن مرزها را بکشیم.

با جمجمه هاربین ملاقات کنید

بر اساس قدمت سری اورانیوم ، جمجمه هاربین حداقل به مدت 146000 سال مدفون بود ، اما از لحاظ ظاهری شکل خوبی دارد. جمجمه های هومینین فسیلی اغلب پس از هزاران سال در زمین در اثر وزن زمین بالای آنها خرد یا پیچ خورده می شوند ، اما جمجمه هاربین به هیچ وجه تحریف نشده است. این دست نخورده است ، حتی اگر تنها دندان که هنوز چسبیده است ، مولر چپ است. این امر به خودی خود غیرمعمول است ، زیرا دندان ها معمولاً رایج ترین یافته های فسیلی هومینین هستند.

جمجمه صورت گسترده ای با استخوان های گونه صاف و کوچک دارد که در زیر گنبد جمجمه قرار دارد. صورت مانند استرالوپیتسین یا میمون مدرن جلوی جمجمه بیرون نمی زند ، گرچه فک بالا هنوز کمی بیرون زده است. حفره های چشمی بزرگ زیر برجستگی های ابرو سنگین و خمیده قرار دارند. ابعاد بزرگ به اندازه یک فرد مدرن است ، اما به جای بلند و گرد ، بلند و کم است. فک یک بار دندان های مولر بزرگی در خود جای داده بود که به نظر می رسد متعلق به یکی از اعضای قدیمی تر از خانواده خانوادگی ما است - یا یک دنیسووان. گونه هایی مانند Homo erectus و Homo heidelbergensis دارای طاقهای جمجمه و طولانی مانند جمجمه هاربین هستند. اما هر دو در پشت جمجمه خود برجستگی استخوانی دارند که بنام توروس پس سری (یا نان پس سری) نامیده می شود. جمجمه های بلند و پایین و نان های اکسیپیتال هر دو معمولاً نشانه هایی از شاخه ای قدیمی از درخت خانواده هستند: صفاتی که از آخرین جد مشترک ما با میمون های مدرن به ارث رسیده است ، نه ویژگی های جدید با متفاوت شدن مسیرهای ما. برجستگی های ابرو سنگین جمجمه هاربین ، فک فوقانی برجسته و دندان های آسیاب بزرگ و مقاوم نیز از ویژگی های باستانی به حساب می آیند.

قدیمی و جدید ، از طرف دیگر ، صورت نسبتاً صافی که درست در زیر ابروها قرار دارد ، به جای بیرون کشیدن از جلو ، یکی از ویژگی های برجسته انسان مدرن است. استخوان های گونه کوچک و پایین جمجمه و ظرفیت بزرگ جمجمه آن نیز همین طور است (اگر حساب کنید حدود 1420 میلی لیتر است). دوباره ، جمجمه هاربین به طور کلی کاملاً چشمگیر است. همانطور که نی و همکارانش نوشتند ، "اندازه کلی عظیم آن ، آن را تقریباً از هر فسیل دیگر متمایز می کند" ، بنابراین نمی توانیم مطمئن باشیم که بزرگترین ماده آن نسبت به اندازه بدن آن بزرگ است.

با توجه به نی و همکارانش ، انسان شناسان تا قبل از جمجمه هاربین همه این ویژگی ها را با هم در این ترکیب دقیق ندیده اند. این همان چیزی است که متخصصان دیرینه انسان ، موزاییک می نامند ، برخی ویژگی ها به نظر می رسد از دودمان های قدیمی تر و برخی دیگر بیشتر شبیه ما هستند.

موزاییک ها در درخت خانواده هومینین رایج است. اما س importantال مهم در مورد جمجمه هاربین این است که آیا ترکیبی از ویژگی های آن واقعاً علامت تجاری یک گونه کاملاً جداگانه است ، مربوط به - اما متمایز از - نئاندرتال ها ، دنیسوان ها و ما است.

دانشمندان دیرینه انسان چندین انسان نئاندرتال را کشف کرده اند جمجمه ها ، اما تنها فسیل های دنیسووان که تاکنون شناخته شده اند ، چند دندان ، استخوان انگشت و یک قطعه جمجمه از غار دنیسوا در سیبری و همچنین استخوان فک از شیائه در شمال چین است. به عبارت دیگر ، اگر بخواهیم بگوییم شبیه جمجمه دنیسووان است ، نمونه های زیادی برای مقایسه فک پایین هاربین نداریم. البته از نظر جمجمه Homo sapiens هیچ کمبودی وجود ندارد و واضح است که ، جمجمه هاربین هر زمان که باشد ، به عضوی از گونه ما تعلق نداشته است (هشدار اسپویلر: بسته به نوع تعریف گونه های ما).

با نگاهی به جمجمه های انسان مدرن ، باید یادآوری شود که چه تنوع در اندازه ، شکل و شکل ظاهری می تواند در یک گونه وجود داشته باشد ، به ویژه گونه ای که برای زندگی در محیط های مختلف جهان سازگار باشد. جمجمه هاربین می تواند در دامنه طبیعی تنوع برای دنیسوان ها ، که همچنین یک گونه بسیار گسترده بودند ، باشد یا چیزی کاملا متفاوت باشد. ما فقط اطلاعات کافی در مورد جمجمه های دنیسووان نداریم که بتوانیم از آنها مطلع شویم.

Denisovan یا Homo longi؟

هنگامی که نی و همکارانش تجزیه و تحلیل آماری خود را انجام دادند ، آنها اظهار داشتند که جمجمه هاربین همراه با فک پایین دنیسووان 160،000 ساله از شیائه به گروهی سقوط کرد ، که انسان شناسان بر اساس پروتئین های موجود در آن شناسایی کردند. به عبارت دیگر ، هاربین و شیائه احتمالاً به یک گونه یا از گونه های نزدیک به هم تعلق دارند. در همین حال ، یک دندان مولر که هنوز به جمجمه هاربین متصل شده است به طرز چشمگیری به نظر می رسد مانند دو دندان مولر دنیسووان از غار دنیسوا در سیبری است.

جمجمه هاربین همچنین به خوبی با جمجمه 200000 تا 260،000 ساله پیدا شده است در شهرستان دالی در شمال غربی چین ، جمجمه ای تقریباً 300،000 ساله در غار هوالونگ در شرق چین پیدا شد و جمجمه ای با قدمت 260،000 ساله از غار جینی نوشی (که گاهی اوقات هجی آن نیز جینیوشان است) در چین. شرح داده شده است که هر سه این فسیلها چیزی شبیه Homo erectus و انسانهای امروزی هستند.

این امکان وجود دارد - اگرچه هنوز بیشتر برای حدس و گمان علوفه است - همه یا بعضی از این فسیل ها ، همراه با برخی از تایوان و شمال چین که مولرهای آن بسیار شبیه Xiahe به نظر می رسند ، ممکن است یک گروه از مردم دنیسوان در آسیای شرقی باشد.

با این وجود جمجمه هاربین یک یافته مهم است. نیازی نیست که نماینده یک گونه کاملاً جدید در علم باشد تا قطعه ای ارزشمند از یک فصل نانوشته از داستان تکاملی ما باشد. بقایای دنیسووان هنوز بسیار کمیاب است ، و به طور فزاینده ای روشن می شود که آسیای شرقی مکان مهمی برای نیاکان ما در دوران پارینه سنگی اولیه و میانه بوده است.

سپس دوباره ، حداقل برخی از فسیل های هومینین آسیایی نیز ممکن است تبدیل شوند همانطور که نیک و همکارانش ادعا می کنند ، یک گونه متمایز است. فقط شواهد بیشتری می تواند این بحث را روشن کند و نی و همکارانش در یکی از مقاله های اخیر خود این موضوع را تأیید می کنند. آنها نوشتند: "تعداد بیشتری از نمونه های فک پایین برای جمعیت هاربین ، یا نمونه های جمجمه ای مربوط به فک پایین Xiahe ، آزمایش می کند که انسان هاربین و شیائه از نظر مورفولوژیکی چقدر به هم نزدیک هستند" ، در حالی که مواد ژنتیکی جدید رابطه این جمعیت ها را با یکدیگر آزمایش می کند و به دنیسوانان. "

DNA ، پروتئین ها و سایر شواهد

آزمایش DNA روشن ترین پاسخ را ارائه می دهد. در یک زمان ، زیست شناسان گونه ها را طبقه بندی می کردند و روابط آنها را براساس این که همه چیز شبیه به هم است ، فهمیدند. حال ، این سوال اغلب به ژنتیک برمی گردد. البته برای بسیاری از گونه های هومینین مسن ، این غیرممکن است. هیچ استرالوپیتسین یا DNA اولیه Homo زنده مانده است ، بنابراین انسان شناسان با ظاهر استخوان ها گیر دارند. اما ما ژنوم های نئاندرتال ، دنیسوان و البته هومو ساپینس را داریم. اگر بتوان DNA باستانی را از جمجمه هاربین بازیابی کرد ، بیشتر بحث ها قابل حل است.

حتی بدون DNA ، گزینه دیگری وجود دارد. ژن های موجود در DNA برای پروتئین ها ، که عناصر سازنده یک ارگانیسم هستند ، کد می شوند. و پروتئین ها ممکن است بیش از DNA در استخوان های باستان زنده بمانند. در سال 2019 ، انسان شناس دانشگاه کپنهاگ ، فردو ولکر به Ars Technica گفت که تجزیه و تحلیل پروتئوم مانند نوعی که Xiahe را به عنوان یک دنیسووان معرفی می کند می تواند کلید کشف تعداد بیشتری فسیل دنیسوان باشد ، که قبلا کشف و در مجموعه های موزه نشسته اند.

مطمئناً ، بهترین نمونه های DNA باستان در جهان مسئله بسیار پیچیده تری را در مورد چگونگی تعریف گونه ها از ابتدا حل نمی کند - بحثی که هومو لانگی درست وسط آن را طی کرد.

Splitters ، لامپرها و تناسب اندام ترکیبی

حتی برای مقایسه ژنوم های کل ، دانشمندان همیشه در مورد گونه ها ، زیرگونه ها یا فقط یک جمعیت متنوع توافق ندارند. به طور کلاسیک ، اگر دو موجود زنده نتوانند با هم مخلوط شوند ، آنها به عنوان گونه های جداگانه ای حساب می شوند. ما می دانیم که نئاندرتال ها ، دنیسوان ها و هومو ساپینس بیشتر دوران پارینه سنگی اولیه و میانه را در چندین قاره قلاب کرده اند و شواهد هنوز در ژن های ما باقی مانده است. و به طور قابل پیش بینی ، برخی از انسان شناسان استدلال می کنند که اگر بخواهیم اصلاً آنها را متفاوت بنامیم ، Neanderthals و Denisovans را به گونه های زیرین Homo sapiens بنامیم.

به گفته جان هاوکس ، انسان شناس قدیم ، وقتی اعضای گونه های مختلف کودک ترکیبی ، که فرزندان معمولاً شانس خوبی برای تولید مثل ندارند. برخی از هیبریدها ، مانند قاطرها ، استریل هستند ، در حالی که دیگران ممکن است با چالش های دیگری روبرو شوند. هاوكس به ارس گفت كه مقادیر DNA نئاندرتال و دنیسوان در ژنوم های مدرن "حاكی از آن است كه هیبریدهای موجود در این نژاد از انسان رایج و موفق بوده اند. این همان چیزی است كه اگر آنها جوسازی نمی كردند انتظار داشتیم."

دیگران استدلال می کنند تفاوت ژنتیکی و جسمی کافی بین این سه گروه وجود دارد تا آنها را از گونه های جداگانه در نظر بگیرد.

مقایسه بین ژنوم Denisovan بازیابی شده از یک قطعه فسیلی در غار دنیسوا و قطعات DNA Denisovan موجود در ژنوم های مدرن انسانی نشان می دهد که دو نفر از جمعیت متمایزی بودند که حدود 300000 سال پیش از هم جدا شده بودند. این بدان معناست که آنها "بنابراین می توانند تقریباً به همان اندازه متفاوت باشند ، مانند نئاندرتال ها از دنیسووان" ، انسان شناس ژان ژاک هوبلین از موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک در سال 2019 به Ars گفت. (تجزیه و تحلیل ژنوم نئاندرتال و دنیسوان نشان می دهد که دو گونه خواهر بین 445،000 تا 473،000 سال پیش اختلاف داشتند.)

اگر Neanderthals و Denisovans گونه های جداگانه ای را در نظر بگیریم ، آیا آنچه ما Denisovans می نامیم در واقع باید دو یا سه گونه جداگانه باشد؟ از قضا ، این ممکن است بهترین استدلال به نفع هومو لانگی به عنوان یک گونه جدید باشد.

بنابراین این کجا Homo longi را ترک می کند؟ تا زمانی که شواهد بیشتری نداشته باشیم ، گفتن آن دشوار است. و به احتمال زیاد شواهد جدید تصمیم خواهند گرفت که بحث واقعاً از کجا آغاز می شود.

نوآوری ، 2021 DOI: 10.1016 / j.xinn.2021.100130 (درباره DOI).